ARKIV

John Olsen and Pernille Egeskov seb. 2017 Copenhagen, Bagerstræde 2

”Arkiv”
Der er et arkiv over sensibiliteter, som billedkunstnere har adgang til. Værkerne er essenser trukket ud af arkivet.

Pop-Up Contemporary er meget stolte over at kunne præsentere udstillingen ARKIV med den legendariske billedkunstner John Olsen, som repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen i 1995, sat i spænd med billedkunstner Pernille Egeskov.
Den formelle betydning af ARKIV er et fysisk sted til en samling af ting. Et sted, hvor man har studeret, indsamlet materiale, der opfattes som primære kilder, og derefter organiseret, bevaret og derved givet adgang til information.

Der er et arkiv over sensibiliteter, som billedkunstnere har adgang til. Værkerne er essenser trukket ud af arkivet.
De to kunstnere mødes på tværs af generationsskel, og laver en udstilling, hvor de blander deres værker, objekter og indsamlede materialer. I fællesskab med kunstneriske eksperimenter og fragmenter, skaber de en slags raritetskammer.

Intentionen er, at skabe en nærværende udstilling, der gennem uforudsete poetiske konstellationer, overraskende taktilitet og suggestiv sanselighed kan plante kim og rejse spørgsmål om de eksistentielle grundvilkår hos beskueren.
En udstilling, der, med ydmyge materialer, griber ned i de store temaer, i et fragmenteret univers, der spænder fra naturens voldsomme kraft til de menneskelige møder i vores civilisations konventioner og strukturer.

Kunstnernes virke:
De to kunstnere er fra forskellige generationer, og benytter sig af forskellige kunstneriske genrer, men de bearbejder begge de store grundlæggende fortællinger, der handler om liv og død, fødsel og vækst, blomstring og forfald. Begge behandler de disse fortællinger på en ydmyg og beskeden facon, og begge har, i deres kunstneriske virke, taktile kvaliteter, suggestive udtryksformer og tvetydige undertoner.
I deres respektive projekter arbejder de begge med elementer fra kroppen. Som eksempler kan nævnes John Olsens svedetegninger: Tegninger der bliver skabt svedende i en sauna. Og

Pernille Egeskovs hår-broderier: Ord og digte broderet med menneskehår på forskellige betydningsladede stykker tøj.
Hvor John Olsen kredser om naturen – som tidligere udgjorde en trussel, men som nu er truet af mennesker – kredser Pernille Egeskov om de menneskelige relationer, om det ufravigelige at vi skal miste og forgå. De mødes kunstnerisk i fortællingen om mennesker, der er trængt af naturens paradoks, med uvisheden om vores uundgåelige endeligt.

Supported by Grosserer L.F. Foghts Fond